stosowanie klauzul niedozwolonych
Wzorce umowne (wzory umów, regulaminy) są coraz powszechniej stosowane przez przedsiębiorców. Trzeba jednak należycie zadbać o to, by zostały skutecznie wprowadzone i wiązały kontrahentów. Gdy są one adresowane do konsumentów, to powinny spełniać dodatkowe wymogi. Wzorce powinny być napisane w sposób prosty i zrozumiały, a także nie zawierać klauzul niedozwolonych (abuzywnych). To niełatwe zadanie wymaga z jednej strony ważenia interesów obu stron, a z drugiej strony wiedzy, jakie postanowienia mogą być uznane za niedozwolone.
Na przestrzeni lat wielokrotnie opracowywaliśmy wzorce umów i regulaminów, które do tej pory nie zostały skutecznie zakwestionowane przez sądy lub przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Niemniej trzeba podkreślić, że rozumienie klauzul abuzywnych ulega zmianom, więc niejednokrotnie nie ma 100% pewności co do wprowadzanych rozwiązań, ale to doświadczenie podpowiada, jakie rozwiązania są mniej lub bardziej narażone na ich zakwestionowanie.
Proponujemy:
- opracowanie wzorców umownych – umów, regulaminów, ogólnych warunków umów (wykonywaliśmy kompletne rozwiązania dla deweloperów, ale także na potrzeby ogólnopolskiej sieci pośrednictw nieruchomości, na potrzeby wynajmujących w dużych obiektach jak biurowce i galerie handlowe),
- weryfikację stosowanych dotychczas wzorców umownych (dotyczy to umów różnego rodzaju), regulaminów i ogólnych warunków umów, świadczenia usług,
- reprezentację w postępowaniach kontrolnych oraz w postępowaniach z powodu zarzucanego naruszenia przez Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie (prowadziliśmy z powodzeniem wiele takich postępowań, w których doprowadziliśmy do uchylenia lub znacznego zmniejszenia nakładanych sankcji pieniężnych, jak np. w wypadku dewelopera postępowaniu z odwołania od decyzji Prezesa UOKIK, nakładającej karę pieniężną za stosowanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, zakończonej uchyleniem w całości zaskarżonej decyzji).
- eksperci
- publikacje
Nowelizacja przepisów regulujących prawa konsumenta.
Ochrona konsumencka także dla jednoosobowego przedsiębiorcy od 1 stycznia 2021 r.?
Nowelizacja przepisów regulujących prawa konsumenta.
Ochrona konsumencka także dla jednoosobowego przedsiębiorcy od 1 stycznia 2021 r.?
- aktualności NWN
Sukces w sprawie frankowej i ciekawy problem kosztów procesu (nie)zasądzanych w wyroku częściowym
W lipcu informowaliśmy o prawomocnym podjęciu zawieszonego postępowania z udziałem syndyka masy
Wygrana w Sądzie Najwyższym
Z dumą informujemy o wygranej sprawie prowadzonej przez mec. Bartosza Wójcika, który
Sukces w walce z hejtem internetowym
W dzisiejszych czasach coraz częściej spotykamy się ze zjawiskiem hejtu internetowego. Internauci
Sukces działu procesowego – prawomocne podjęcie zawieszonego postępowania z udziałem syndyka masy upadłości Getin Noble Bank S.A. w upadłości
W sprawach związanych z tzw. „kredytami frankowymi” wielu konsumentów w jednym postępowaniu
Sukces w postępowaniu w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości
Ograny gmin wydając decyzje wymiarowe co do podatku od nieruchomości opierają się
Zmiana daty wejścia w życie nowego Rozporządzenia dot. warunków technicznych budynków
Do prac legislacyjnych Rządowego Centrum Legislacji trafił projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i
Interpretacja pojęcia „budynku” nadal budzi wątpliwości – korzystne rozstrzygnięcie w postępowaniu odwoławczym na gruncie prawa zamówień publicznych
Definicja pojęcia „budynku” wynikająca z art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego (podobnie